Related Posts with Thumbnails

Sunday, April 18, 2010

Saya dan Masalodeh@Vadai

Salams,

sekarang saya semangat nak citer tentang makanan pula.. Maybe sebab stress kot?

Dulu semasa saya pergi tuisyen, berhampiran tempat tuisyen saya tu ada seorang makcik India yang menjual pelbagai jenis kuih dari motorsikalnya.. Kuih kuihnya adalah kuih kuih india yang diperbuat daripada kekacang. ada yang pedas, ada yang manis ada yang kosong.Maruku pun ada juga. Yang seronoknya kita boleh makan panas panas di situ kerana makcik itu menggoreng kuih muihnya di situ termasuklan kuih masalodeh antara menjadi kegemaran saya.. Boleh dikatakan saya sentiasa merindui kuih kekacang yang dijualnya.

Pernah saya ketika pulang bercuti dari Jepun dulu , saya akan pergi ke tempat makcik itu di belakang kompleks membeli belah Cit y Plaza Alor Setar tapi tak jumpa.. Hampa..pada fikiran saya mungkin makcik itu dah tidak menjual lagi..Kemudian saya mencari lagi..owh rupanya 'port' makcik itu dah berpindah di sebelah pejabat pos kecil di seberang jalan City Plaza itu.. Seronoknya saya bila saya dapat membeli masalodeh dan kuih kuih lain. Dah tua makcik masalodeh ini. saya ingat lagi kali terakhir saya beli hanya sedikit sebab kuih itu hanya sedap dimakan ketika masih panas..Ya memang masih sesedap dulu..makan masa masih panas...Sedapnya.. Itulah kali terakhir saya makan kuih masalodeh makcik tu..

Ada orang suka mengigit cili dan dimakan bersama kuih masalodeh. Sebenarnya memang sedap sangat!!

2 hari lepas, saya teringin nak makan kuih masalodeh, lalu saya merendam kacang dal sebelum saya pergi ke university. Bila saya pulang ke rumah agak lewat dan sebenarnya saya sangat penat, bila saya masuk ke dapur saya teringat oh ya kacang sudah kembang.. dan saya harus buat masalodeh

Ini adalah resepi yang saya guna.. walaupun rasanya tak sesedap kuih makcik tu buat, tapi kira okaylah buat pengubat rindu..

Kacang dal Semangkuk bila kembang akan jadi lebih semangkuk
bawang merah
daun kari
cumin dan fennel
garam
cili racik halus
2 sudu tepung gandum

1. saya masukkan semua sekali bahan dalam food processor. kecuali tepung gandum.(cuma tinggalkan sedikit kacang dal jika taknak semua hancur)
2. bila dan hancur gaulkan dengan tepung gandum
3. buat bulat2 dan leperkan..
4 goreng dengan api sederhana..

Siap dan makan...

walaupun husband dan anak anak agak kurang suka makanan India...

Bahagianya saya dapat makan masalodeh@vadai.......Alhamdulillah....

2 comments:

  1. sedapnya..

    fid pun suka masalodeh..nak2 yg rangup time panas2 tu, time easter weekend aritu plan nak buat, dah rendam kacang dah, sekali dok ralit tak buat2, kacang tu basi maka terkpaksalah buang..x jadi buat masalodeh..

    ReplyDelete
  2. Fidz, tulah kalau dah rendam mmg kene tekad bebetul dan buat.. kalau ralit sayang la kacang tu kan basi...

    takpa next time boleh buat..tp jgn buat bnyk2 la...

    ReplyDelete