Related Posts with Thumbnails

Saturday, December 20, 2008

keropok Lekor

Salams,

Sebenarnya dah lama saya teringin nak buat keropok lekor sendiri.. semalam g beli tepung kanji dan ikan.. punya la semangat nak buat semalam tapi husband suruh buat pagi ni..

So pagi pagi lepas subuh saya dah semangat asingkan isi ikan etc.. kalau ikut resepi asal kene guna tepung sagu.. tapi 2,3 buah kedai suami cari semalam tak ada tepung sagu.. Yang ada hanya tepung kanji.. Asa satu kedai tu dia cakap tepung sagu mana ada... tepung sagu tu sama lah tepung ubi atau tepung kanji.. tapi saya rasa tak....Kalau sama takkanlah resepi tu letak nama dua dua tepung tu kan dengan sukatan yang berlainan pula tu..

Walaubagaimanapun saya tekad juga guna tepung kanji.. tetiba pagi tadi saya jumpa ada resepi guna tepung jagung dan tepung kanji di campur pula...Memandangkan tepung jagung ada dalam dapur maka saya mula membayangkan pasti keropok lekor saya akan menjadi. wah bangganya rasa...


Bila saya start menguli saya rasa lembik sangat maka say atambah lagi tepung ubi sehingga berjaya menjadi adunan...kemudian saya bentukkan panjang panjang macam diorang jual tu... dan rebus dalam air mendidih..

Wah.. rupanya sudah ada.. kemudian saya cub arasa sikit.. huh! Liat!
Takper saya goreng dulu..mungkin akan lembut bila digoreng....

Setelah pelbagai letupan dan percikan minyak yang berlaku.....akhirnya kerpok lekor saya buat telah bejaya digoreng..

Sedihnya saya... keropok itu sangatlah liat!! Pada mulanya semua orang semangat nak makan akhirnya terpaksa makan roti cicah milo jer pagi ni..

Suami pun tak kuasa nak cover...

Sedihnya saya.

Tapi agak terubat sikit bila baby Fathi Najmi suka makan bubur ikan saya buat.. lebihan ikan keropok lekor tadi....Kakak pun suka dan habiskan bubur adik...

8 comments:

  1. salam kak nani,

    amboi sakan buat kepok lekor..teringat saya pada zaman kecik2..selalu buat kepok lekor sendiri..haa k nani masa arwah ayah saya ade, dia selalu guna tepung kanji..banyak ker buat..hulur2kan kat sini hehe..

    ReplyDelete
  2. baru tau cara wat keropok lekor,hehe.selama ni sy tau makan je,,^-^...

    ReplyDelete
  3. hihihii.. bersiap sedia sebelum terbang eik... hihihi..

    Cuba lagi.. usaha tangga kejayaan..

    ReplyDelete
  4. keropok lekor tuh...terer arr!

    ReplyDelete
  5. fireflies to shima... Apa kabar???? lama tak dgr berita.. arwah ayah shima pakai tepung kanji ek?? takyah tepung sagu ker? next time terasa mcm nak buat lagik la....

    ReplyDelete
  6. fireflies to pire .. heheh jgn ikut cara kat sini ajaran sesat ni keropok tak JAdi

    ReplyDelete
  7. fireflies to ajzie... belum bersiap sedia lagik sebab visa belum dapat..risau juga ni.. tu laa lain kali cuba buat kerpok lekor lagi...

    ReplyDelete
  8. fireflies to lady zaini....heheh keropok lekor liat gilaaa sedih.. sanggup ker nak makan ?liat gilosss

    ReplyDelete